Konsten att förklara begripligt

I det senaste numret av Medievärlden (bara på papper) avslöjar Niklas Silow, chef för Aftonbladets mobila enhet, att tidningen arbetar med en redesign av mobil.aftonbladet.se (man kan hoppas att de skrotar onödiga “obil” i redesignen). Enligt Silow ska den nya sajten släppas efter sommaren och innehålla “ny struktur och utseende”. Ett uttalande att skicka direkt till alla mediechefer som drömmer om att ha desktopwebbens uppdateringscykler i mobilsajten.

För med 150 000 unika webbläsare i veckan är Aftonbladet definitivt en konkurrent att inspireras av. Själv är jag barnsligt förtjust i sättet Aftonbladet presenterar mobilsajten för sina läsare. Med enkla, vinnande grepp avväpnar man myten om att internet i mobilen är något krångligt.

Man förklarar och gör det begripligt, man erbjuder till och med en emulator där läsarna kan testa sajten. Vill man prova kan man sen knappa in sitt nummer i ett formulär och få länken skickad till sig.

Greppet är lika enkelt som det är sällsynt bland konkurrenterna. För det finns väl ingen som egentligen tror att man lockar en förstagångssurfare till mobilsajten med de där torra informationstexterna som finns på [infoga valfri tidningssajt]?

Detta inlägg är publicerat i Gamla medier och taggat , , , . Bokmärk permalink. Stängt för kommentarer och trackbacks.

2 kommentarer

  1. Jonas
    Skrivet 15 juni, 2009 klockan 10:02 | Permalink

    Emulator är väl att ta i. En bild på en telefon med en iframe till mobilsidan är vad det är.

    • Skrivet 15 juni, 2009 klockan 10:18 | Permalink

      Nej någon emulator i ordets rätta bemärkelse är det väl inte. Men det är ett ord som bäst förklarar dess funktion (och faktiskt också vad Aftonbladet kallar den).