Public service i mobilen

SR och SVT har den senaste veckan tagit ett ordentligt grepp om sina mobila kanaler. SR utnämnde fredagen den 11 december till mobilens dag och presenterade samtidigt en kampanj med budskapet “Din mobil är full med radio”. Förutom att mobil.sr.se fick extra utrymme i SR:s olika program lanserade företaget också en i sammanhanget ganska omfattande annonskampanj på svenska mobilsajter (lägligt nog lagom till att de tog steget in på KIA-index).

I ett pressmeddelande lovar SR dessutom att alla lokala kanaler ska sända direkt och att hela 30-dagarsarkivet ska bli tillgängligt i mobilen framåt vårkanten. Passar de samtidigt på att snygga till sin ibland hopplösa navigering kan SR definitivt bli en konkurrent som lokaltidningarna måste räkna med på mobilwebben under 2010.

Om SR:s “mobildag” hamnade lite i skymundan blev det desto större liv när SVT offentliggjorde att de skickat in sin Iphoneapplikation för SVT Play till Apple. Med twitterbuller och facebookbång presenterades idag en kampanjsajt, en protestgrupp och en instruktionsfilm.

När gäller kampanjen “Dear Steve Jobs” är det bara att lyfta på PR-hatten. Det är snyggt, smart och genomtänkt. Möjligtvis kan den tolkas som en smula ängslig, en smart helgardering där SVT står som vinnare oavsett utgång. “Titta här vi gjorde i alla fall allt vi kunde innan elake Steve stoppade oss”. Hur som helst önskar nog gänget bakom TV4:s playapp att de gjort något liknande när de skickade in sin applikation för vad som idag måste kännas som väldigt länge sedan. Återstår att se vilken app som blir godkänd först.

UPPDATERING: Otto Sjöberg, vd för TV4 Expressen Mobilab säger till Macworld att de har en färdig Iphoneapplikation som redan har godkänts av Apple men att de kommer att släppa den på Appstore först efter att de utvecklat ett antal “säkerhetsfunktioner”.

Detta inlägg är publicerat i Mobila tjänster och taggat , , , , , , , , . Bokmärk permalink. Stängt för kommentarer och trackbacks.