Rätt innehåll på rätt plats

2010 är om något året då svenska mediebolag måste positionerna sig på en allt större Iphonemarknad. Betalt eller gratis? Nyheter eller underhållning?

För lite mindre än en vecka sedan släppte Svenska Dagbladet “SVD resguider” som är tidningens andra Iphoneapplikation. Appen består av guider och tips till 18 städer världen runt. Alla utom guiden till Barcelona (som både är guide och teaser) köps inifrån applikationen och samtliga kostar 7 kronor.

SVD är därmed den första svenska tidningen som använder sig av det som Apple kallar “in app purchase”, köp inom applikationen. Även om SVD ännu inte kan räkna med några större intäkter är det i grunden ett smart drag. Både för att maximera inkomsterna och för att öka appens livslängd (nya guider kan läggas till i en redan nedladdad app).

I SVD:s fall passar betalfunktionen utmärkt men att just in app purchase ofta nämns som framtiden för tidningsföretag beror nog mest på att det är en intäktsmodell som branschen känner väl sen gammalt. Att ha rätt innehåll på rätt plats kommer alltid att vara viktigare än själva prenumerationsmodellen.

Med en bra mobilsajt och en smart quizapplikation bakom sig fortsätter SVD att optimera och placera sitt innehåll på bästa sätt. Här finns mycket att lära för medieföretag med Iphoneambitioner.

Detta inlägg är publicerat i Mobila tjänster och taggat , , . Bokmärk permalink. Stängt för kommentarer och trackbacks.