Guy Kawasaki om innovation

Missade samtal har drabbats av ett litet avbrott och det beror framförallt på att jag är på resande fot. Jag befinner mig just nu i Montreal och häromkvällen lyssnade jag på Guy Kawasaki när han föreläste på Rendez-vous 09 (en del av Global Entrepreneurship Week). Under rubriken “The art of innovation” listade Kawasaki tio intressanta regler att bygga ett framgångsrikt företag på. Även om kopplingen till den mobila webben inte är solklar publicerar jag här ett kort sammandrag av föreläsningen.

Kawasakis ideér kring molnet och gratis-CMS som WordPress, tillhörde enligt mig de mer intressanta under kvällen. Förhoppningsvis kommer de båda att spela en lika stor roll för den mobila webben som de har gjort för desktopwebben. Förhoppningsvis får vi också fler och fler entreprenörer som vänder sina blickar mot mobilwebben. Att vi behöver utveckling snarare än snack om utveckling är jag den första att skriva under på.

Guy Kawasakis tio bästa tips:

1. Build what YOU want to use – Bygg produkter du själv vill använda och tror på. Bygg inte produkter som efterfrågas i marknadsundersökningar.

2. Pay $0 for tools – Betala ingenting för verktygen. Använd exempelvis WordPress.

3. Pay $0 for marketing – Skippa alla typer och former av PR-personer, du kan din produkt bäst.

4. Suck down or across (not up!) –  Din produkts framtid avgörs av “nobodies who tell other nobodies”. Traditionella mediekanaler och framstående kolumnister har spelat ut sin roll. Eftersom du inte vet vem som är en “nobody” måste du nå en stor publik.

5. Use Twitter and Tweetmeme – Det finns inget bättre sätt att nå en stor publik än Twitter, och det är gratis.

6. Pay $0 for people – Ta i så stor utsträckning som möjligt hjälp av praktikanter och personer som är villiga att arbeta gratis.

7. Put everything in “the cloud”
– Driftkostnaderna blir mindre och du kan snabbt både skala upp och ned verksamheten.

8. Ship, then test!
– Skapa produkter som är “good enough”. Fastna inte i betaträsket och var lyhörd för din användares åsikter.

9. Avoid venture capital
– Riskkapital är crack och riskkapitalister är cracklangare. Undvik dem så länge och så mycket du kan. När du har en bevisat framgångsrik produkt kan dock riskkapital vara ett alternativ för att växa snabbare.

10. Niche thyself – De bästa produkterna är unika och värdefulla. Ditt mål är att skapa sådana produkter eller övertyga andra om att just din produkt är värdefull och unik.

Bonus: Don’t let the bozos grind you down – undvik nejsägare och särskilt förmögna och inflytelserika nejsägare. Vad de åstadkommit kan ofta härledas till tur och inte till intelligens.

Detta inlägg är publicerat i Framtid och taggat , , , . Bokmärk permalink. Stängt för kommentarer och trackbacks.