Dags att mäta trafik i mobilen

Att den mobila webben är en omogen marknad är något som de senaste åren upprepats ungefär lika många gånger som ”det är i år händer”. Som Tengil och Skorpan har de två klyschorna utkämpat en ganska tröstlös kamp i konferensrum och på seminarier med kreddiga namn.

Jag ska inte säga att det är i år det händer men jag tror ändå att den svenska mobilwebben tog ett ordentligt kliv idag när Sifo RI meddelande att man kommer att lansera mobilmätningar i Sverige (ett liknande system finns sedan tidigare i Norge). Man gör det tillsammans med Mobiletech, som samarbetar med de svenska mobiloperatörerna och statistiken ska redovisas veckovis på KiaIndex och Sifomedia.se. Ett litet äntligen, är faktiskt på sin plats.

”Vi ser en stadig tillväxt i mobilkanalen, och behovet för mätningar är uppenbart både för annonsörer och sajtägare”, kommenterar Mobiletechs VD Anders Holen i ett pressmeddelande som man kan läsa i sin helhet på Newsdesk.

Vad som händer i statistikens spår återstår såklart att se men förhoppningsvis leder det åtminstone till ett större engagemang för den mobila webben.

Detta inlägg är publicerat i Mobila tjänster och taggat , , . Bokmärk permalink. Stängt för kommentarer och trackbacks.