Checklista för framgång?

Den 1:a 2:a oktober anordnar TU ett, på papperet spännande, halvdagsseminarium om mobilen som mediekanal. Rubriken på tillställningen är “Mobilen, användarna och pengarna”. Sett till svenska dagstidningarnas mobilsajter hade rubriken “Mobilen, innehållet och innehållet” varit mer välgörande.

Att surfa runt på tidningarnas mobilsajter är hösten 2009 fortfarande en ganska deppig upplevelse. För när man inte längre kan skylla på att operatörernas hutlösa datapriser håller tillbaka utvecklingen (visst var det länge sen man hörde det?) är det som om diskussionen om den mobila webben har hamnat i “sen och då ” istället för “här och nu”. Enkla lösningar, förbättringar och praktiskt nytänk får stå tillbaka för visioner om hur det ska bli sen.

Så vad kan man då göra nu? Om man vill ta av sig tänkarhatten och sätta på sig arbetshandskarna? Här en enkel checklista på fem punkter att köra genom din tidnings mobila strategi:

Inspireras och oroas – Att Aftonbladets nya mobilsajt, släppt i början av september, med få undantag sopar banan med den mobila tidningswebben borde oroa och inspirera fler. Bra trafiksiffror får man inte, de bygger man upp. Det är Aftonbladet ett bevis på.

Höj nivån – Sajter med fel bredd och utan radbrytningar eller bylines är inte okej på desktopwebben. Varför skulle de vara det i mobilen? Och varför skulle läsarna bry sig mindre om form och läsbarhet i mobilen?

Sociala länkar – Var på plats där det händer. Sociala sajter som Facebook och Twitter är stora på mobilen, använd det. Vem blir först med att lägga relaterade Twitterkommentarer under artikeln på mobilsajten?

Mikrobetalningar – Utnyttja det faktum att alla dina läsare kan och vet hur man betalar för tjänster i mobilen. Att vi inte kan läsa “Ska vi påminna dig om den här konserten?” och “Vill du ha inköpslistan skickad som ett SMS?” bredvid fler artiklar i papperstidningen och på tidningssajterna är bara konstigt. Använt på rätt sätt är SMS en killer app.

Annonser – Kan du inte sälja själv så utnyttja de annonsnätverk som redan finns. Gör mobilannonser till vardag för dina läsare och den egna organisationen.

Mer intressant och relaterad läsning från den senaste månaden finns det gott om, här är några guldkorn: Essential tips for making your mobile site work better , What Mobile Advertisers Really, Really Want , Trends In SMS Advertising och Engagement Key to Mobile Web Success

Detta inlägg är publicerat i Mobila tjänster och taggat , , , , . Bokmärk permalink. Stängt för kommentarer och trackbacks.

4 kommentarer

  1. Skrivet 24 september, 2009 klockan 10:05 | Permalink

    Konkret och bra checklista! Ska för tydlighets skull påpeka att seminariet är den 2 oktober.

    • Skrivet 24 september, 2009 klockan 11:05 | Permalink

      Oj, miss av mig. Jag ändrar.

  2. Skrivet 1 oktober, 2009 klockan 09:10 | Permalink

    Johan,
    Bra lista. Punkt 4 om mikrobetalningar är ett område där tidingarna missar ett vidöppet mål. Bekvämlighet som du beskriver med påminnelser, uppdateringar, inköpslistor etc är ju helt gjutna saker som vi gärna betalar några kornor för. Mer sånt.

    Hur går det för Aftonbladets mobila streckkoder som de försökt pusha. Är det någon som använder det? Det är lite långsökt tycker jag. Nedladdning av javaklient är en lång väg att gå med. Det finns ju så mycket enklare saker att göra som man kan ta betalt för.

    Jag kommer inte kunna sova inatt. Tankehjulen snurrar fort nu.

  3. Skrivet 6 oktober, 2009 klockan 07:05 | Permalink

    Per-Fredrik, sorry för sen input men har varit bortrest en vecka. Ja mikrobetalningar är som du skriver ännu ett vidöppet mål som tidningarna missar och det känns absolut som om det finns mer att skriva i det ämnet.

    Utan att sitta på några direkta siffror betraktar jag i alla fall Aftonbladets “tagga”-projekt som en flopp. Taggkoderna verkar dessutom blir färre och färre i papperstidningen. Jag förstår inte heller varför man väljer system med javaklienter när man kan uppnå ungefär samma mål med en enkel SMS-tjänst. Att plocka upp mobilen och “fota” papperstidningen känns bara så fel.