I helgen släpptes Svenska Dagbladets quizapplikation till Iphone. Ett intressant projekt dels för att man inte har valt att göra en nyhetsapp (till förmån för mobilsajten får man förmoda) men också för att man valt att ta betalt för slutprodukten.
I all sin enkelhet är SVD:s quizapp ett smart exempel på hur man kan paketera och distribuera material som ursprungligen skapats för en annan kanal och få (lite) betalt för besväret. Allt eftersom nya quizar tillkommer på svd.se kan dessutom användarna uppdatera appen och livslängden på både försäljning och applikationen blir längre.
Att satsa på en enda nyhetskanal på Iphonen (istället för att ha både sajt och app) kan både tolkas som en besparing och som någon slags framtidsstrategi. Att koncentrera trafiken till en plats där utvecklingen är enklare och där man slipper Apples granskningsprocess är förhoppningsvis mer smart än snålt.
Sedd i ljuset av de senaste månadernas betaldebatt är quizapplikationen också intressant. För bland personer som förespråkar betaltjänster på nätet odlas det ibland en mytbild som bottnar i föreställningen om att det endast är den rena journalistiken, nyheterna som säljer papperstidningen.
Utifrån detta perspektiv blir nyheterna också det som ska “säljas” på nätet. Det man verkar glömma är att flera av tidningarnas ständiga och mest populära inslag har väldigt lite, eller i princip ingenting att göra med, journalistik i ordets snävare betydelse.
Tack vare smart paketering har horoskop, serier, tv-tablåer, kalendarier och korsord sålt tidningar i årtionden. Alla som någon gång jobbat på en tidning vet också att det säkraste sättet att skapa en läsarstorm är att glömma lördagens stora korsord eller trycka samma serier två dagar i rad.
En quizapplikation som Svenska Dagbladets eller kalendarier och serier bakom betalväggar är knappast tidningsbranschens räddning men de kanske kan hjälpa till med de grå nyanserna i en betaldebatt som har en tendens att bli ganska svart eller vit.
2 trackbacks
[…] Med referens till Dagsvara och “många bäckar små-tänket” resonerade Joakim Jardenberg för ett tag sedan kring att SVD:s quizapp à 7 kronor laddats ned cirka 13 000 gånger och UNT:s app à 38 kronor laddats ned 78 (!) gånger. Jag kritiserade UNT:s applikation redan när den släpptes och skrev bland annat att konceptet “omöjligen kunde vara ett recept för lyckade affärer”. Enkel men framförallt smart kallade jag SVD:s app när den hade premiär och det kan du läsa mer om här. […]
[…] en bra mobilsajt och en smart quizapplikation bakom sig fortsätter SVD att optimera och placera sitt innehåll på bästa sätt. Här finns […]