-
Senaste inlägg
Taggmoln
Adam Tensta Adwords Aftonbladet Android Annons Apple App store AR Bambuser BBC Betalmodeller Blogg Bröllop Dawit Isaak Deltagarjournalistik Deltagarkultur DN Expressen Facebook Google GP IDG Iphone Iphoneapp Itunes KIA Medievärlden Mobila affärer Mobilab Mobilt NA Redesign Sifomedia Skånetrafiken SMS Sociala länkar SR Statistik SVD Sydsvenskan Sök TU Twitter UNT YoutubeKategorier
Arkiv
Länklista
VLT lanserar ny mobilsajt
I mitten av förra veckan lanserade VLT sin nya mobilsajt, en enkel och ganska snabb sida som gör sitt jobb utan att för den delen bjuda på några större överraskningar. Sajten släpptes i samband med en större redesign av vlt.se och man kan anta att en del barnsjukdomar som mobilsajten lider av också kan härledas därifrån. Tillexempel så saknas radbrytningar i de flesta artiklar, en bugg som förutom att försvåra läsningen gör att sajten känns väldigt kompakt.
Är heller inte helt överens med hur VLT väljer att sortera sina ”senaste nyheter”. Eftersom nyheterna listas med tidsstämplar i både stigande och fallande ordning bör det framgå om det rör sig om uppdateringar eller om nyheten publicerades föregående dygn.
m.vlt.se är uppbyggd kring tre avdelningar, nyheter, sport och nöjessatsningen Spanonline. Den sistnämnda ska även gå att nå via en egen adress, m.spanonline.se, men i skrivande stund möts man bara av meddelandet att domänen är parkerad hos Loopia. I huvudmenyn finns dessutom en länk till mobilversionen av annonssajten Lokus.
Som nyhetssajt gör m.vlt.se ett utmärkt jobb, det är lättnavigerat och avskalat. Samtidigt känns innehållet lite tunt, varför kom tillexempel inte bloggarna eller åsiktsmaterialet med? Och borde inte en mobilsajt som lanseras 2009 erbjuda webb-tv?
Med största sannolikhet är m.vlt.se en försmak av hur systertidningen Nerikes Allehandas nya mobilsajt, som jag tidigare skrivit om här, kommer att se ut. Inför nästa lansering i koncernen hoppas jag dock att man bjuder på något exklusivt och mobilspecifikt innehåll. Både att markera satsningen och för att locka till läsning.