-
Senaste inlägg
Taggmoln
Adam Tensta Adwords Aftonbladet Android Annons Apple App store AR Bambuser BBC Betalmodeller Blogg Bröllop Dawit Isaak Deltagarjournalistik Deltagarkultur DN Expressen Facebook Google GP IDG Iphone Iphoneapp Itunes KIA Medievärlden Mobila affärer Mobilab Mobilt NA Redesign Sifomedia Skånetrafiken SMS Sociala länkar SR Statistik SVD Sydsvenskan Sök TU Twitter UNT YoutubeKategorier
Arkiv
Länklista
Rätt innehåll på rätt plats
2010 är om något året då svenska mediebolag måste positionerna sig på en allt större Iphonemarknad. Betalt eller gratis? Nyheter eller underhållning?
För lite mindre än en vecka sedan släppte Svenska Dagbladet “SVD resguider” som är tidningens andra Iphoneapplikation. Appen består av guider och tips till 18 städer världen runt. Alla utom guiden till Barcelona (som både är guide och teaser) köps inifrån applikationen och samtliga kostar 7 kronor.
SVD är därmed den första svenska tidningen som använder sig av det som Apple kallar “in app purchase”, köp inom applikationen. Även om SVD ännu inte kan räkna med några större intäkter är det i grunden ett smart drag. Både för att maximera inkomsterna och för att öka appens livslängd (nya guider kan läggas till i en redan nedladdad app).
I SVD:s fall passar betalfunktionen utmärkt men att just in app purchase ofta nämns som framtiden för tidningsföretag beror nog mest på att det är en intäktsmodell som branschen känner väl sen gammalt. Att ha rätt innehåll på rätt plats kommer alltid att vara viktigare än själva prenumerationsmodellen.
Med en bra mobilsajt och en smart quizapplikation bakom sig fortsätter SVD att optimera och placera sitt innehåll på bästa sätt. Här finns mycket att lära för medieföretag med Iphoneambitioner.