För lite mer än en månad sedan lanserade Aftonbladet sin applikation Supernytt. Applikationen klättrade snabbt på Itunes topplista och med 50 000 nedladdningar den första veckan utropade Jan Helin det hela till supersuccé.
Och även om det inte är någon succé för oss bortom mediehuset är Supernytt en bra applikation. Den är snabb, lättnavigerad och bjuder på en bra och anpassad läsupplevelse. Den gör sitt jobb och gör det bra. Har du inte laddat ned den än så gör det nu.
Men, för det finns ju alltid en men, jag kan inte komma förbi känslan att applikationen inte utnyttjar sin unika plattform. Efter att ha klickat på fliken “Våra tips” blir detta särskilt påtagligt. Aftonbladets tips sträcker sig till en statisk länksamling och direktlänkar till applikationer från Schibstedkoncernen. Varför guidar inte spelredaktören till de bästa Iphonespelen, varför tipsar inte Robert Collin om bästa trafikapparna? Varför har inte Nöjesbladet valt ut veckans roligaste Youtubeklipp eller Sportbladet länkat till bra podcaster om sport? Varför så tunt och slutet?
Push notifications* eller geopositionering i all ära, det vi borde kunna kräva av Supernytt är att man arbetar journalistiskt mot den specifika plattformen. Precis som webben (oftast) gör det som den är bäst på borde Iphoneappar göra det som de är mest lämpade för. Och det behöver inte handla om tekniska funktioner, även om det ofta gör det. Klassiska journalistiska grepp som guidning, granskning och gallring kan lätt appliceras på en appvärld- och ekonomi som inte visar några tecken på att sluta växa.
För Supernytt, och många andra tidningsapplikationer med den, har potential att vara så mycket mer än ännu en distributionskanal.
* I kommentarerna till Joakim Jardenbergs recension av Supernytt berättar Aftonbladets Niklas Silow att push notifications kommer att komma i en framtida uppdatering.
2 kommentarer
Hej Johan,
Kul att du gillar Supernytt. Och jag håller helt med dig, vi har diskuterat att börja recensera och guida till appar, men som vanligt är ideerna betydligt fler än vad vi mäktar med. Men jag är helt övertygad om att vi förr eller senare kommer igång med något åt det hå¨llet.
Vänliga hälsningar
Niklas Silow
Hej Niklas, ja det är ju lätt för oss som står vid sidan att tycka till om vad andra ska göra men det är ju som du skriver skillnad på att snacka hockey och faktiskt spela det (eller att ha tid att göra det).
Men jag tror som sagt ni har mycket att vinna på att guida läsarna inifrån applikationen. Med prenumerationsmodeller / in app purchase tror jag dessutom man skulle kunna bygga en ganska spännande affär av det hela. För visst skulle man kunna betala en slant för att varje vecka få en listning av Appstores guldkorn inom sitt intresseområde?