En fråga som ofta dyker upp när det talas om mobilt internet är hur många Iphones det egentligen finns i Sverige. Säkra källor är svåra att finna, Apple såväl som operatörerna är mycket försiktiga med att lämna ut försäljningssiffror per land. Det talas och tweetas ibland om 375- till 400 000 “svenska” Iphones men källan är oklar (vet du mer, lämna gärna en kommentar).
Då och då dyker det dock upp siffror och statistik på vad svenskarna faktiskt gör med sina älskade Iphones. Förra veckan berättade till exempel Jan Helin att Aftonbladets “Supernytt”-applikation laddats ned 50 000 gånger under sin första vecka på Appstore. Helin skriver också att tillströmningen till applikationen inte heller har påverkat trafiken på mobilsajten. Pontus Jeppsson berättar att han ser samma tendens i IDG-nätverket av mobilsajter och appar, dessa redovisas dessutom via KIA-index från och med denna vecka.
Med referens till Dagsvara och “många bäckar små-tänket” resonerade Joakim Jardenberg för ett tag sedan kring att SVD:s quizapp à 7 kronor laddats ned cirka 13 000 gånger och UNT:s app à 38 kronor laddats ned 78 (!) gånger. Jag kritiserade UNT:s applikation redan när den släpptes och skrev bland annat att konceptet “omöjligen kunde vara ett recept för lyckade affärer”. Enkel men framförallt smart kallade jag SVD:s app när den hade premiär och det kan du läsa mer om här.
Men om det är oklart exakt hur många Iphones det finns på den svenska marknaden är dess totala dominans på mobilbrowsermarknaden mobilwebben desto mer uppenbar. Enligt Statcounter surfade 40,85% av de svenska mobilsurfarna med en Iphone under 2009. Under årets två första månader har de siffrorna växt till 53,48%.
Även om vi får räkna med en viss felmarginal i Statcounters siffror är de häpnadsväckande. Att 2010, precis som 2009, skulle bli någonting annat än Iphonens år är svårt att se.
2 kommentarer
Jag vet inte heller hur många iPhones det finns i Sverige, men siffran du nämner känns hög. Möjligen stämmer den om man inkluderar iPod Touch, som ju många surfar med också.
Jag tror att enda sättet det kan bli en bra affär att sälja appar avsedda för svenska marknaden är att få användarna att betala upprepade gånger. En prenumerationsmodell med månadsavgift för att få tillgång till innehållet i den kanalen, eller varför inte en iPad-app där man säljer utgåvor av magasin för nedladdning. Intressanta möjligheter att testa!
Sen vet jag inte om man kan kalla 50 % för “total dominans”. Det är ju fortfarande lika många surfare som inte har iPhone. :) Men visst är det imponerande siffror!
Det ska givetvis stå “dess totala dominans på mobilbrowsermarknaden”, har fixat det nu.
Siffrorna för antalet Iphones är möjligen för höga men har som jag skrev hört dem ett par gånger från olika håll så det skulle vara intressant att veta mer om ursprungskällan. Men kanske är det så att touchen är medräknad.
Jag tror också på prenumerationsmodellen, men en viktig faktor i frågan är också utvecklingskostnaden av appar. Det är helt enkelt för dyrt för att få affären att gå ihop, men här borde marknaden mogna än mer kan man tycka.
Ipaden är intressant på många vis, inte minst för att vanlig webbsida (1024×768) faktiskt kan presenteras på ett vettigt sätt. Det kommer att ställa mycket högre krav på alla native apps.