Det har pratats mycket om grön teknologi de senaste åren och många företag har valt ett grönt alternativ för exempelvis sina servrar. När det gäller just mobilsajter finns det, förutom de uppenbart altruistiska, flera skäl att gå över till miljövänlig drift.
- Det svenska mobilsurfandet i stort och sajternas nuvarande trafikmängd öppnar upp för ett mer experimentellt närmande. Framförallt i jämförelse med desktopsajtens förutsättningar. Intressanta frågor att fundera på här är bland annat; hur grön kan driften egentligen bli utan att riskera upptiden allt för mycket? Vilka företag tänker nytt och vilka företag kan erbjuda de mest spännande lösningarna? Kan servern exempelvis drivas av enbart solkraft eller med hjälp av vågkraft från Öresund? Kan vi bygga sajten så att vi sparar på användarnas batteri?
- När fler och fler företag klimatanpassar sig och redovisar sina ”carboon footprints” måste också medieföretagen följa efter. Kanske är det så att man som medieföretag måste gå ännu längre för att förbli en trovärdig granskare? TU:s framtidsblogg har tidigare skrivit intressant om just tidningspublikationers koldioxidavtryck, ett resonemang som kan appliceras på hela driften av nyhetskedjan. I korthet, vad vi gör är viktigt – hur vi faktiskt gör det blir allt viktigare.
- För vissa är kanske det gröna alternativet avgörande, för andra är det bara en bonus. En smart och grön mobiltjänst borde i teorin både kunna locka besökare och annonsörer. De medieföretag som snabbt kan erbjuda miljömedvetna kunder en grön annonskanal har dessutom alla möjligheter att skaffa sig ett försprång och erfarenheter inom ett område som blir allt viktigare.
2 kommentarer
bra tänkt. som vanligt ligger du steget före och beskriver något som få bryr sig om nu men som sent omsider kommer att finnas i var mans medvetande och blogg.
Tack, en fin komplimang.