-
Senaste inlägg
Taggmoln
Adam Tensta Adwords Aftonbladet Android Annons Apple App store AR Bambuser BBC Betalmodeller Blogg Bröllop Dawit Isaak Deltagarjournalistik Deltagarkultur DN Expressen Facebook Google GP IDG Iphone Iphoneapp Itunes KIA Medievärlden Mobila affärer Mobilab Mobilt NA Redesign Sifomedia Skånetrafiken SMS Sociala länkar SR Statistik SVD Sydsvenskan Sök TU Twitter UNT YoutubeKategorier
Arkiv
Länklista
Lokal, relevant och framgångsrik?
Under den, vid det här laget, ganska uttjatade rubriken “Change or die” ger Mobile marketing magazine ett par råd till tidningar som vill expandera i den mobila kanalen. Artikelns författare Colin White skissar bland annat upp en affärsmodell för annonser som kopplar ihop säljare och köpare via SMS. I korthet handlar det om gratisannonser där den intresserade köparen betalar en liten avgift för att se säljarens kontaktinformation. En inte helt ovanlig intäktslösning som definitivt kan automatiseras och effektiviseras genom mobiltelefonen.
Colin White poängterar även läsarnas behov av lokala nyheter och de intäktsmöjligheter dessa kan ge i en mobil kanal. Flera svenska dagstidningar har experimenterat med ”lokal-lokala”-nyheter de senaste åren men ingen har så vitt jag vet tagit steget ut på mobilsajten.
Precis som Colin White tror jag starkt på lokala portaler i mobilen. Detta beror framförallt på att lokala nyheter alltid kommer vara mer intressanta när avsändaren vet var mottagaren befinner sig. Andra fördelar som jag ser med en lokal nyhetsportal i mobilen är bland annat:
Inledningsvis handlar den lokala portalen i mobilen alltså mycket om att paketera om ett befintligt material till en ny kanal. Ett faktum som kanske kan intressera de tidningar som jagar nya annonsmarknader i finanskrisens spår.