En gång om året dimper en mindre pocketbok ned i vår brevlåda här hemma. Det är Skånetrafiken som på 200 faktaspäckade sidor berättar var och när Malmös stadsbussar avgår. På många sätt är den lilla boken en 200 sidor lång påminnelse om hur invecklat det kan vara att planera en resa i kollektivtrafiken. Men det är också en påminnelse om hur effektivt det faktiskt är att förbereda sin resa på nätet eller i mobilen.
Därför var jag och många med mig glada när Fredrik Olsson släppte Iphone-applikationen Resa i Skåne för gratis nedladdning via Itunes. Applikationen var extra efterlängtad eftersom Skånetrafiken helt struntat i att breddanpassa sin mobilsida för Iphone. Men glädjen blev kortvarig. Efter ett par timmar slutade programmet fungera och Fredrik Olsson blev ombedd att ta bort det från Itunes.
I en intervju med Ilove förklarar Anders Vårmy, ansvarig för bland annat mobila applikationer på Skånetrafiken, varför man stoppade Resa i Skåne:
”Det programmet var inte sanktionerat av oss och problemet är då att vi inte har kontroll och kan styra över belastningen på våra servrar. Det finns exempel där folk gjort gränssnitt som belastat dem allt för hårt”.
Detta är förstås struntprat. Vad det handlar om är att Skånetrafiken själva vill ha full kontroll på tidtabeller, resenärer och resemönster. Och visst ska man utveckla en egen Iphone-applikation berättar Anders Vårmy. Den lanseras inom en snar framtid och kommer att kräva att man är medlem på Skånetrafikens ”Mina sidor”. Ett medlemskap där man förbinder sig att till lämna sitt personnummer (10-siffror) och fullständiga namn.
Medlemskap, namn och personnummer. Det är alltså det som krävs när man vill kolla när nästa buss avgår i sin Iphone. Året är 2009 och dumt är bara förnamnet. Tittar man sen närmare på Skånetrafikens finansiering (35 procent från Region Skåne / 785 kronor per invånare 2007) och målet med en trafikökning på tre procent per år blir det hela än mer obegripligt.
Det är dock inte lika svårt att inse att de är resenärerna som drabbas när Skånetrafiken pinkar in sitt digitala revir.
En trackback
[…] har tidigare skrivit om Skånetrafikens beslut att stoppa den inofficiella reseapplikationen Resa i Skåne. Och efter att ha provat den officiella versionen med sitt rätt undermåliga gränssnitt ter sig […]