Så var det dags.
Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling väntas idag tillkännage sin förlovning och välbehövliga extrakronor säkrades direkt på en annonsmarknad i gungning. Utmaningen här ligger mycket i att tänka förbi minnesbilaga och bildspecial på webben. Efter kvällstidningarnas framgångar med både webb-tv och DVD-filmer är det nog tillexempel inte helt osannolikt att vi får se en egenproducerad “bröllops-DVD” säljas med Aftonbladet eller Expressen.
Ur ett journalistiskt perspektiv hoppas jag att de stora redaktionerna bevakar händelserna tillsammans med sina läsare. Den tråkiga och slätstrukna hovbevakningen kanske till och med kan få ett uppsving med hjälp av mikrobloggande, fotograferande och bambusande läsare. Möjligheterna att bygga upp ett fullständigt unikt läsararkiv från bröllopsdagen är i alla fall stora (tänk bara alla geo- och tidstaggade läsarbilder utplacerade på en karta). Ett läsararkiv som vid framtida barnafödslar, dop och begravningar kan återanvändas och förhoppningsvis inbringa välbehövliga extrakronor för medieföretagen.
Kristin Heinonen på What’s Next förutspår också en annorlunda bröllopsbevakning och utropar Victorias förlovning till en stilstudie i den sociala nyhetsrevolutionen.
En trackback
[…] var nyheten om förlovningen också den som kommenterades mest i bloggosfären under […]