Lokal, relevant och framgångsrik?

Under den, vid det här laget, ganska uttjatade rubriken “Change or die” ger Mobile marketing magazine ett par råd till tidningar som vill expandera i den mobila kanalen.  Artikelns författare Colin White skissar bland annat upp en affärsmodell för annonser som kopplar ihop säljare och köpare via SMS. I korthet handlar det om gratisannonser där den intresserade köparen betalar en liten avgift för att se säljarens kontaktinformation. En inte helt ovanlig intäktslösning som definitivt kan automatiseras och effektiviseras genom mobiltelefonen.

Colin White poängterar även läsarnas behov av lokala nyheter och de intäktsmöjligheter dessa kan ge i en mobil kanal. Flera svenska dagstidningar har experimenterat med ”lokal-lokala”-nyheter de senaste åren men ingen har så vitt jag vet tagit steget ut på mobilsajten.

Precis som Colin White tror jag starkt på lokala portaler i mobilen. Detta beror framförallt på att lokala nyheter alltid kommer vara mer intressanta när avsändaren vet var mottagaren befinner sig. Andra fördelar som jag ser med en lokal nyhetsportal i mobilen är bland annat:

  1. Möjligheten att detaljstyra relevant väder- och trafikinformation skapar en trovärdighet som smittar av sig på annonser och sajten som helhet. Relevant innehåll skapar trogna besökare.
  2. Läsargenererat material som debatter, nyheter och bilder kan ge sajten mer lokal prägel utan att det kräver stora arbetsinsatser av redaktionen.
  3. Kortare användningsintervaller och fysiskt mindre skärmar kommer till en början att ställa mindre krav på omfattningen av materialet på en mobilsajt i jämförelse med en webbsajt. Man kommer med andra ord långt med väder, trafik och de senaste nyheterna från närområdet.
  4. Mycket av tidningarnas befintliga material kan geotaggas och återanvändas på lokala portalen. Exempelvis, “vad händer här ikväll?” (kalendarium) och “vem säljer vad i närheten?” (radannonser).

Inledningsvis handlar den lokala portalen i mobilen alltså mycket om att paketera om ett befintligt material till en ny kanal. Ett faktum som kanske kan intressera de tidningar som jagar nya annonsmarknader i finanskrisens spår.

Detta inlägg är publicerat i Nya medier och taggat , , . Bokmärk permalink. Stängt för kommentarer och trackbacks.